Νέο κύκλο αντιπαράθεσης με την Ε.Ε. ετοιμάζεται να ανοίξει η
κυβέρνηση μετά τις τελευταίες συμβουλές από Αμερικανούς παράγοντες,
επενδυτές και αξιωματούχους του ΔΝΤ. Στη διάρκεια των συναντήσεων του
Γιώργου Παπακωνσταντίνου τόσο με τον υπουργό
Οικονομικών των ΗΠΑ Τίμοθι Γκάιτνερ όσο και με τον Ντομινίκ Στρος –
Καν συμφωνήθηκε ότι η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει την πρόταση του Σόρος
(!), που δεν είναι άλλη από την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους μέσω
της επιμήκυνσης των ομολόγων που λήγουν την επόμενη επταετία.
Βεβαίως κάτι τέτοιο πρέπει να έχει την έγκριση των κυβερνήσεων της ευρωζώνης, γεγονός που καθιστά το εγχείρημα εξαιρετικά δύσκολο, ακόμη κι αν το στηρίξουν η Κομισιόν και η ΕΚΤ.
Ήδη ο υπουργός Οικονομικών έχει εισπράξει, στη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ στη Βουδαπέστη, ότι αρκετές χώρες θεωρούν την επιμήκυνση «συγχωροχάρτι» για μια αμαρτωλή χώρα με δημοσιονομικό πρόβλημα δεκαετιών, η οποία, ακόμη και ύστερα από μια τέτοια απόφαση, θα εξακολουθήσει να παρουσιάζει αύξηση χρέους. Ωστόσο το οικονομικό επιτελείο φαίνεται πως ακολουθεί πιστά τις αγγλοσαξονικές συμβουλές και ετοιμάζεται να ζητήσει την επιμήκυνση με τη λογική ότι είναι πολιτικά πιο ανώδυνη για την ίδια και θα της δώσει παράταση ζωής.
Οι ΗΠΑ φαίνεται ότι βρίσκονται σε πλήρη σύνταξη με το ΔΝΤ, το οποίο χρησιμοποιεί δεύτερη φορά την Ελλάδα ως Δούρειο Ίππο προκειμένου να προκαλέσει αναταράξεις στα πολιτικά δρώμενα της ευρωζώνης και να ανοίξει εκ νέου η κερκόπορτα που θα του επιτρέψει τη συμμετοχή στις αποφάσεις και το διάστημα μέχρι το 2013.
Το ζήτημα είναι γιατί η κυβέρνηση το δέχεται αδιαμαρτύρητα, αφού η πρώτη κόντρα με την Ε.Ε. το περασμένο φθινόπωρο κόστισε πολύ στη χώρα μας και εξακολουθεί να της κοστίζει, σε μια χρονική συγκυρία μάλιστα που εξαρτιόμαστε απολύτως από τις αποφάσεις των άλλων 16 χωρών – μελών του ευρώ.
Είναι κοινή διαπίστωση πλέον ότι όσο καθυστερούν οι αποφάσεις για τον τρόπο που θα αναδιαρθρωθεί το ελληνικό χρέος, τόσο το χειρότερο, αφού οι κυβερνήσεις οι οποίες έδωσαν το πράσινο φως στην υπογραφή δανειακής σύμβασης με την Ελλάδα αλλάζουν και τη θέση τους παίρνουν οι ευρωσκεπτικιστές, που θεωρούν ότι η χώρα μας δεν πρέπει να συνεχίσει να λαμβάνει διευκολύνσεις.
Υπενθυμίζεται ότι οι 17 υπουργοί της ευρωζώνης είναι αυτοί που αποφασίζουν εάν θα εκταμιευθεί η κάθε δόση του ελληνικού δανείου, από πλευράς Ε.Ε., και όχι η Κομισιόν ή η ΕΚΤ, ο ρόλος των οποίων είναι συμβουλευτικός. Όπως διαμορφώνεται το πολιτικό σκηνικό, Γερμανία, Ολλανδία, Φινλανδία, Αυστρία, Σλοβακία είναι χώρες που ήδη έχουν εκφράσει τις αμφιβολίες τους για τη βιωσιμότητα του μνημονίου, αλλά και για την ικανότητα της κυβέρνησης να εφαρμόσει αυτά που αποφασίζει.
Εν όψει του κρίσιμου Ιουνίου, οπότε θα γίνει η ψηφοφορία για την εκταμίευση της επόμενης δανειακής δόσης, οι χώρες αυτές ετοιμάζονται να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους και να απαιτήσουν «εδώ και τώρα» δραστικές και επίπονες λύσεις.
Το σκεπτικό είναι ότι δόθηκε αρκετός χρόνος χάριτος στην ελληνική κυβέρνηση για να δείξει ότι μπορεί να περάσει τις μεταρρυθμίσεις, αλλά απέτυχε, με αποτέλεσμα ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός της ελληνικής οικονομίας να μετατραπεί σε μόνιμη απειλή για την ανάκαμψη της οικονομίας της ευρωζώνης. Με αυτή τη λογική, λοιπόν, άρχισε να σχηματίζεται ένα μπλοκ χωρών που ζητούν την πιο ενεργή εμπλοκή της ευρωζώνης στις ανά μήνα εξελίξεις που αφορούν την Ελλάδα, ρόλο που μέχρι τώρα κατείχε η τρόικα.
Τι θέλουν οι Γερμανοί
Η δήλωση του Γερμανού υπουργού Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ότι έχει «παραγγείλει» αναλυτική έκθεση για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, δεν ήταν ούτε τυχαία ούτε εκ παραδρομής. Ήταν μια μορφή πίεσης προς την ελληνική πλευρά να προχωρήσει στο ανατεθειμένο έργο και να σταματήσει να εξαγοράζει πολιτική κάλυψη με διάφορα προσχήματα.
Ήταν επίσης μια έμμεση αμφισβήτηση του ρόλου της Κομισιόν και της ΕΚΤ, οι οποίες, μέχρι τώρα τουλάχιστον, επέμεναν στην παράταση των προθεσμιών για συμμόρφωση της Ελλάδας και στην υποβολή θετικών εκθέσεων για την εκταμίευση των δόσεων, παρά τον εμφανέστατο εκτροχιασμό που έδειχναν τα δημοσιονομικά στοιχεία.
Όπως έχουμε γράψει στο παρελθόν, στη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ του Μαρτίου αποφεύχθηκε η εμπλοκή την τελευταία στιγμή. Οι σκληροπυρηνικές χώρες αρνούνταν να υπογράψουν την εκταμίευση της τέταρτης δόσης μετά και την ενημέρωση ότι το ελληνικό έλλειμμα του 2010 αναμένεται να αναπροσαρμοστεί σε διψήφιο αριθμό.
Τότε η κρίση αποφεύχθηκε κυρίως διότι η αναταραχή στην αγορά ομολόγων βρισκόταν στα φόρτε της και όχι επειδή οι χώρες αυτές «πείστηκαν» από τις εξηγήσεις του Γιώργου Παπακωνσταντίνου.
Πληροφορίες του «Π» αναφέρουν ότι οι Γερμανοί ετοιμάζονται να εντείνουν τις πιέσεις προς την ελληνική κυβέρνηση για αναδιάρθρωση του χρέους στα πρότυπα του μηχανισμού ESM, που θα μπει με εφαρμογή το 2013. Ο μηχανισμός προϋποθέτει κούρεμα ομολόγων ύστερα από συμφωνία της Ελλάδας με τους ιδιώτες πιστωτές της και βεβαίως στα πρότυπα του ΔΝΤ. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και οι διερευνητικές επαφές που έχουν αρχίσει με άκρα μυστικότητα κυβερνητικά στελέχη με γαλλικές και γερμανικές τράπεζες, που είναι κάτοχοι ελληνικών ομολόγων, αν και ο μεγαλύτερος όγκος έχει ήδη… ξεφορτωθεί.
Η καγκελαρία σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να θέσει σε κίνδυνο δικές της τράπεζες και αναλυτές εκτιμούν ότι η αναδιάρθρωση θα προχωρήσει μόλις το ξεφόρτωμα θα ολοκληρωθεί. Η ερώτηση που γεννάται είναι ποιος αγοράζει αυτά τα ομόλογα και γιατί.
Προφανώς οι κινήσεις της κυβέρνησης καλύπτουν και την εναλλακτική λύση να αναγκαστεί να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση στα πρότυπα που ζητά η Γερμανία και όχι στην επιμήκυνση με τον τρόπο που θα ήθελε η ίδια.
Διπλό παιχνίδι του ΔΝΤ
Την ίδια στιγμή το ΔΝΤ παίζει το δικό του παιχνίδι. Την ώρα που συμβουλεύει τον Παπακωνσταντίνου να πιέσει την ευρωζώνη να του παραχωρήσει την επιμήκυνση ως μια ήπια μορφή αναδιάρθρωσης, συμβουλεύει και τους Γερμανούς να σπρώξουν την Ελλάδα σε μια σκληρή αναδιάρθρωση όπως προνοεί ο μηχανισμός ESM, με τη λογική ότι δεν πρέπει να πληρώνει πάντα τη νύφη ο Γερμανός φορολογούμενος!
Το ερώτημα είναι τίνος τα συμφέροντα εξυπηρετούνται από μια τέτοια πολιτική κόντρα, η οποία βεβαίως μπορεί να προκαλέσει βαθύτερους τριγμούς στην προσπάθεια νομισματικής σύγκλισης στη ζώνη του ευρώ.
Εμείς απλώς να υπενθυμίσουμε τη σύμπλευση των μεγάλων επενδυτικών κεφαλαίων αγγλοσαξονικής επιρροής, των γεωπολιτικών σκοπιμοτήτων των ΗΠΑ και βεβαίως την επιδίωξη του ΔΝΤ να παίζει ενεργό ρόλο στις πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις στην ευρωζώνη, υποσκάπτοντας εμμέσως και τις αρμοδιότητες της ΕΚΤ.
Τα διάφορα σενάρια για το πώς θα γίνει η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους, που βλέπουν το φως της δημοσιότητας επί καθημερινής βάσεως πλέον, αν και αντικρουόμενα, δεν μπορούν να διαψευστούν. Και αυτό διότι η κάθε πλευρά έχει το δικό της σχέδιο και αναλόγως κάνει διαρροές. Όμως στα κυβερνητικά κλιμάκια υπάρχει σύγχυση και κανείς δεν είναι σε θέση να πει με βεβαιότητα ποιο θα επικρατήσει.
Το σίγουρο είναι πάντως ότι η λύση θα έρθει έτοιμη, είτε από τους μεν είτε από τους δε, αφού δεν υπάρχουν έμπειρα πολιτικά στελέχη να ασχοληθούν σοβαρά με το πώς θα προχωρήσει η κυβερνητική γραμμή.
Τα επιχειρήματα του Βερολίνου
Το Βερολίνο, με την ανάλυση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, έχει αρχίσει να ξεκαθαρίζει και επισήμως ότι δεν προτίθεται να δεχθεί οτιδήποτε άλλο πέρα από τη δική του πρόταση για αναδιάρθρωση και μαζεύει τα απαραίτητα δικαιολογητικά που θα εξηγούν και θα τεκμηριώνουν τη θέση του:
1. Η πορεία του δημόσιου χρέους είναι σαφώς χειρότερη από τις εκτιμήσεις που έγιναν όταν υπογράφηκε το μνημόνιο, τον Μάιο του 2010.
2. Το ανεπίσημο έλλειμμα κινείται κοντά στο 13% του ΑΕΠ, με το ύψος των οφειλών του Δημοσίου να μην έχει ακόμα αποσαφηνιστεί.
3. Οι δημοσιονομικές εκτιμήσεις δεν δείχνουν βελτίωση ούτε για το 2011, παρά τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης. Σοβαρός παράγοντας εκτροχιασμού δεν είναι μόνο η ύφεση, αλλά και η ουσιαστική έλλειψη άσκησης σοβαρής οικονομικής πολιτικής.
4. Παρά τις πιέσεις, θεωρούν ότι η συναίνεση ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. θα είναι δύσκολη, καθώς υπάρχουν ανταρσίες εντός και των δύο κομμάτων, παρά τη βούληση Παπανδρέου – Σαμαρά να έχουν κοινή θέση.
5. Οι αποκρατικοποιήσεις δύσκολα θα αποφέρουν 50 δισ. ευρώ στα ταμεία του κράτους, καθώς, παρά τις αλλεπάλληλες κρούσεις, δεν φαίνεται να υπάρχουν επενδυτές διατεθειμένοι να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Ενδιαφέρον υπάρχει μόνο για 2-3 κρατικές επιχειρήσεις και κυρίως για την εξαγορά γης.
6. Εξακολουθεί να μην υπάρχει πλάνο διαχείρισης του δημόσιου χρέους, το οποίο η κυβέρνηση έπρεπε να είχε υποβάλει… πέρυσι!
7. Η ύφεση θα εξακολουθήσει να τρέχει και φέτος και, σε συνδυασμό με τα οριζόντια φοροεισπρακτικά μέτρα που επιμένει να ανακοινώνει η κυβέρνηση, εξαφανίζουν τις παραγωγικές τάξεις της χώρας, στις πλάτες των οποίων επιχειρείται το πάτημα για την ανάκαμψη!
Στην οπισθοδρόμηση συντείνει και η παντελής έλλειψη αναπτυξιακού άξονα.
Μας έστειλαν πίσω τα μέτρα
Μέσα τον κυκεώνα των δημοσιεύσεων για το χρέος, περνά σε δεύτερη μοίρα η ανησυχία της τρόικας για την προχειρότητα του δημοσιονομικού πλάνου που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός για το 2012-2015. Οι προτάσεις των εμπειρογνωμόνων της τρόικας πέρασαν χωρίς να αλλάξει ούτε γράμμα, δεν εξειδικεύτηκαν και δεν μελετήθηκαν, με αποτέλεσμα να υπάρχει έντονη δυσφορία στις Βρυξέλλες ότι «το έργο επαναλαμβάνεται».
Έτσι νέο κλιμάκιο έρχεται στη χώρα μας αμέσως μετά το Πάσχα, για να ξαναγραφτούν κάποια μέτρα από την αρχή, κάποια να αναθεωρηθούν και κάποια να αυξηθούν.
Επισήμως οι Βρυξέλλες χαρακτήρισαν τα μέτρα «φιλόδοξα», δείχνοντας εμμέσως πλην σαφώς ότι υπάρχει απόσταση μεταξύ θεωρίας και πράξης. Το οικονομικό επιτελείο περιμένει τους εμπειρογνώμονες ώστε να το βοηθήσουν να καταρτίσει και τα μέτρα του 2011, για τα οποία δεν έχει γίνει καμία προεργασία.
Όπως έχουμε γράψει στο παρελθόν, οι τροϊκανοί αρχίζουν να δείχνουν δυσανεξία στη λογική να γράφουν και να υπογράφουν αυτοί τα μέτρα και συνεπώς να χρεωθούν τις αποτυχίες. Δύο εξ αυτών μάλιστα ονειρεύονται ανώτατη καριέρα και δεν έχουν καμία διάθεση να συνδέσουν το όνομά τους με την Ελλάδα. Τα υψηλόβαθμα στελέχη της τρόικας ετοιμάζονται να έλθουν στη χώρα μας στις αρχές Μαΐου, σε μια ύστατη προσπάθεια να εκβιάσουν πολιτική συναίνεση ώστε να περάσει το δύσκολο πακέτο μέτρων του 2011 από τη Βουλή. Το οποίο βεβαίως θα περιέχει οριζόντιες περικοπές και δραστικές αλλαγές στο Δημόσιο.
Η παραμονή τους στην Αθήνα αναμένεται να συνδυαστεί με πιέσεις προς τους πρωτοκλασάτους υπουργούς ώστε να μην υπάρξουν αντιδράσεις στις περικοπές που έρχονται. Ανεπισήμως, όμως, τα ίδια στελέχη έχουν αρχίσει να διαρρέουν την αμφιβολία τους για τις πρωθυπουργικές προθέσεις, καθώς πριν από κάθε άφιξή τους, όπως λένε, περνούν βροχή τα νομοσχέδια, τα οποία όμως δεν εφαρμόζονται ποτέ. Έχουν βγάλει και σχετικό… ανέκδοτο, όπως μαθαίνουμε.
Καλά ξεμπερδέματα…»
(Από το «Ποντίκι«)
Βεβαίως κάτι τέτοιο πρέπει να έχει την έγκριση των κυβερνήσεων της ευρωζώνης, γεγονός που καθιστά το εγχείρημα εξαιρετικά δύσκολο, ακόμη κι αν το στηρίξουν η Κομισιόν και η ΕΚΤ.
Ήδη ο υπουργός Οικονομικών έχει εισπράξει, στη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ στη Βουδαπέστη, ότι αρκετές χώρες θεωρούν την επιμήκυνση «συγχωροχάρτι» για μια αμαρτωλή χώρα με δημοσιονομικό πρόβλημα δεκαετιών, η οποία, ακόμη και ύστερα από μια τέτοια απόφαση, θα εξακολουθήσει να παρουσιάζει αύξηση χρέους. Ωστόσο το οικονομικό επιτελείο φαίνεται πως ακολουθεί πιστά τις αγγλοσαξονικές συμβουλές και ετοιμάζεται να ζητήσει την επιμήκυνση με τη λογική ότι είναι πολιτικά πιο ανώδυνη για την ίδια και θα της δώσει παράταση ζωής.
Οι ΗΠΑ φαίνεται ότι βρίσκονται σε πλήρη σύνταξη με το ΔΝΤ, το οποίο χρησιμοποιεί δεύτερη φορά την Ελλάδα ως Δούρειο Ίππο προκειμένου να προκαλέσει αναταράξεις στα πολιτικά δρώμενα της ευρωζώνης και να ανοίξει εκ νέου η κερκόπορτα που θα του επιτρέψει τη συμμετοχή στις αποφάσεις και το διάστημα μέχρι το 2013.
Το ζήτημα είναι γιατί η κυβέρνηση το δέχεται αδιαμαρτύρητα, αφού η πρώτη κόντρα με την Ε.Ε. το περασμένο φθινόπωρο κόστισε πολύ στη χώρα μας και εξακολουθεί να της κοστίζει, σε μια χρονική συγκυρία μάλιστα που εξαρτιόμαστε απολύτως από τις αποφάσεις των άλλων 16 χωρών – μελών του ευρώ.
Είναι κοινή διαπίστωση πλέον ότι όσο καθυστερούν οι αποφάσεις για τον τρόπο που θα αναδιαρθρωθεί το ελληνικό χρέος, τόσο το χειρότερο, αφού οι κυβερνήσεις οι οποίες έδωσαν το πράσινο φως στην υπογραφή δανειακής σύμβασης με την Ελλάδα αλλάζουν και τη θέση τους παίρνουν οι ευρωσκεπτικιστές, που θεωρούν ότι η χώρα μας δεν πρέπει να συνεχίσει να λαμβάνει διευκολύνσεις.
Υπενθυμίζεται ότι οι 17 υπουργοί της ευρωζώνης είναι αυτοί που αποφασίζουν εάν θα εκταμιευθεί η κάθε δόση του ελληνικού δανείου, από πλευράς Ε.Ε., και όχι η Κομισιόν ή η ΕΚΤ, ο ρόλος των οποίων είναι συμβουλευτικός. Όπως διαμορφώνεται το πολιτικό σκηνικό, Γερμανία, Ολλανδία, Φινλανδία, Αυστρία, Σλοβακία είναι χώρες που ήδη έχουν εκφράσει τις αμφιβολίες τους για τη βιωσιμότητα του μνημονίου, αλλά και για την ικανότητα της κυβέρνησης να εφαρμόσει αυτά που αποφασίζει.
Εν όψει του κρίσιμου Ιουνίου, οπότε θα γίνει η ψηφοφορία για την εκταμίευση της επόμενης δανειακής δόσης, οι χώρες αυτές ετοιμάζονται να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους και να απαιτήσουν «εδώ και τώρα» δραστικές και επίπονες λύσεις.
Το σκεπτικό είναι ότι δόθηκε αρκετός χρόνος χάριτος στην ελληνική κυβέρνηση για να δείξει ότι μπορεί να περάσει τις μεταρρυθμίσεις, αλλά απέτυχε, με αποτέλεσμα ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός της ελληνικής οικονομίας να μετατραπεί σε μόνιμη απειλή για την ανάκαμψη της οικονομίας της ευρωζώνης. Με αυτή τη λογική, λοιπόν, άρχισε να σχηματίζεται ένα μπλοκ χωρών που ζητούν την πιο ενεργή εμπλοκή της ευρωζώνης στις ανά μήνα εξελίξεις που αφορούν την Ελλάδα, ρόλο που μέχρι τώρα κατείχε η τρόικα.
Τι θέλουν οι Γερμανοί
Η δήλωση του Γερμανού υπουργού Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ότι έχει «παραγγείλει» αναλυτική έκθεση για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, δεν ήταν ούτε τυχαία ούτε εκ παραδρομής. Ήταν μια μορφή πίεσης προς την ελληνική πλευρά να προχωρήσει στο ανατεθειμένο έργο και να σταματήσει να εξαγοράζει πολιτική κάλυψη με διάφορα προσχήματα.
Ήταν επίσης μια έμμεση αμφισβήτηση του ρόλου της Κομισιόν και της ΕΚΤ, οι οποίες, μέχρι τώρα τουλάχιστον, επέμεναν στην παράταση των προθεσμιών για συμμόρφωση της Ελλάδας και στην υποβολή θετικών εκθέσεων για την εκταμίευση των δόσεων, παρά τον εμφανέστατο εκτροχιασμό που έδειχναν τα δημοσιονομικά στοιχεία.
Όπως έχουμε γράψει στο παρελθόν, στη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ του Μαρτίου αποφεύχθηκε η εμπλοκή την τελευταία στιγμή. Οι σκληροπυρηνικές χώρες αρνούνταν να υπογράψουν την εκταμίευση της τέταρτης δόσης μετά και την ενημέρωση ότι το ελληνικό έλλειμμα του 2010 αναμένεται να αναπροσαρμοστεί σε διψήφιο αριθμό.
Τότε η κρίση αποφεύχθηκε κυρίως διότι η αναταραχή στην αγορά ομολόγων βρισκόταν στα φόρτε της και όχι επειδή οι χώρες αυτές «πείστηκαν» από τις εξηγήσεις του Γιώργου Παπακωνσταντίνου.
Πληροφορίες του «Π» αναφέρουν ότι οι Γερμανοί ετοιμάζονται να εντείνουν τις πιέσεις προς την ελληνική κυβέρνηση για αναδιάρθρωση του χρέους στα πρότυπα του μηχανισμού ESM, που θα μπει με εφαρμογή το 2013. Ο μηχανισμός προϋποθέτει κούρεμα ομολόγων ύστερα από συμφωνία της Ελλάδας με τους ιδιώτες πιστωτές της και βεβαίως στα πρότυπα του ΔΝΤ. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και οι διερευνητικές επαφές που έχουν αρχίσει με άκρα μυστικότητα κυβερνητικά στελέχη με γαλλικές και γερμανικές τράπεζες, που είναι κάτοχοι ελληνικών ομολόγων, αν και ο μεγαλύτερος όγκος έχει ήδη… ξεφορτωθεί.
Η καγκελαρία σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να θέσει σε κίνδυνο δικές της τράπεζες και αναλυτές εκτιμούν ότι η αναδιάρθρωση θα προχωρήσει μόλις το ξεφόρτωμα θα ολοκληρωθεί. Η ερώτηση που γεννάται είναι ποιος αγοράζει αυτά τα ομόλογα και γιατί.
Προφανώς οι κινήσεις της κυβέρνησης καλύπτουν και την εναλλακτική λύση να αναγκαστεί να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση στα πρότυπα που ζητά η Γερμανία και όχι στην επιμήκυνση με τον τρόπο που θα ήθελε η ίδια.
Διπλό παιχνίδι του ΔΝΤ
Την ίδια στιγμή το ΔΝΤ παίζει το δικό του παιχνίδι. Την ώρα που συμβουλεύει τον Παπακωνσταντίνου να πιέσει την ευρωζώνη να του παραχωρήσει την επιμήκυνση ως μια ήπια μορφή αναδιάρθρωσης, συμβουλεύει και τους Γερμανούς να σπρώξουν την Ελλάδα σε μια σκληρή αναδιάρθρωση όπως προνοεί ο μηχανισμός ESM, με τη λογική ότι δεν πρέπει να πληρώνει πάντα τη νύφη ο Γερμανός φορολογούμενος!
Το ερώτημα είναι τίνος τα συμφέροντα εξυπηρετούνται από μια τέτοια πολιτική κόντρα, η οποία βεβαίως μπορεί να προκαλέσει βαθύτερους τριγμούς στην προσπάθεια νομισματικής σύγκλισης στη ζώνη του ευρώ.
Εμείς απλώς να υπενθυμίσουμε τη σύμπλευση των μεγάλων επενδυτικών κεφαλαίων αγγλοσαξονικής επιρροής, των γεωπολιτικών σκοπιμοτήτων των ΗΠΑ και βεβαίως την επιδίωξη του ΔΝΤ να παίζει ενεργό ρόλο στις πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις στην ευρωζώνη, υποσκάπτοντας εμμέσως και τις αρμοδιότητες της ΕΚΤ.
Τα διάφορα σενάρια για το πώς θα γίνει η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους, που βλέπουν το φως της δημοσιότητας επί καθημερινής βάσεως πλέον, αν και αντικρουόμενα, δεν μπορούν να διαψευστούν. Και αυτό διότι η κάθε πλευρά έχει το δικό της σχέδιο και αναλόγως κάνει διαρροές. Όμως στα κυβερνητικά κλιμάκια υπάρχει σύγχυση και κανείς δεν είναι σε θέση να πει με βεβαιότητα ποιο θα επικρατήσει.
Το σίγουρο είναι πάντως ότι η λύση θα έρθει έτοιμη, είτε από τους μεν είτε από τους δε, αφού δεν υπάρχουν έμπειρα πολιτικά στελέχη να ασχοληθούν σοβαρά με το πώς θα προχωρήσει η κυβερνητική γραμμή.
Τα επιχειρήματα του Βερολίνου
Το Βερολίνο, με την ανάλυση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, έχει αρχίσει να ξεκαθαρίζει και επισήμως ότι δεν προτίθεται να δεχθεί οτιδήποτε άλλο πέρα από τη δική του πρόταση για αναδιάρθρωση και μαζεύει τα απαραίτητα δικαιολογητικά που θα εξηγούν και θα τεκμηριώνουν τη θέση του:
1. Η πορεία του δημόσιου χρέους είναι σαφώς χειρότερη από τις εκτιμήσεις που έγιναν όταν υπογράφηκε το μνημόνιο, τον Μάιο του 2010.
2. Το ανεπίσημο έλλειμμα κινείται κοντά στο 13% του ΑΕΠ, με το ύψος των οφειλών του Δημοσίου να μην έχει ακόμα αποσαφηνιστεί.
3. Οι δημοσιονομικές εκτιμήσεις δεν δείχνουν βελτίωση ούτε για το 2011, παρά τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης. Σοβαρός παράγοντας εκτροχιασμού δεν είναι μόνο η ύφεση, αλλά και η ουσιαστική έλλειψη άσκησης σοβαρής οικονομικής πολιτικής.
4. Παρά τις πιέσεις, θεωρούν ότι η συναίνεση ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. θα είναι δύσκολη, καθώς υπάρχουν ανταρσίες εντός και των δύο κομμάτων, παρά τη βούληση Παπανδρέου – Σαμαρά να έχουν κοινή θέση.
5. Οι αποκρατικοποιήσεις δύσκολα θα αποφέρουν 50 δισ. ευρώ στα ταμεία του κράτους, καθώς, παρά τις αλλεπάλληλες κρούσεις, δεν φαίνεται να υπάρχουν επενδυτές διατεθειμένοι να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Ενδιαφέρον υπάρχει μόνο για 2-3 κρατικές επιχειρήσεις και κυρίως για την εξαγορά γης.
6. Εξακολουθεί να μην υπάρχει πλάνο διαχείρισης του δημόσιου χρέους, το οποίο η κυβέρνηση έπρεπε να είχε υποβάλει… πέρυσι!
7. Η ύφεση θα εξακολουθήσει να τρέχει και φέτος και, σε συνδυασμό με τα οριζόντια φοροεισπρακτικά μέτρα που επιμένει να ανακοινώνει η κυβέρνηση, εξαφανίζουν τις παραγωγικές τάξεις της χώρας, στις πλάτες των οποίων επιχειρείται το πάτημα για την ανάκαμψη!
Στην οπισθοδρόμηση συντείνει και η παντελής έλλειψη αναπτυξιακού άξονα.
Μας έστειλαν πίσω τα μέτρα
Μέσα τον κυκεώνα των δημοσιεύσεων για το χρέος, περνά σε δεύτερη μοίρα η ανησυχία της τρόικας για την προχειρότητα του δημοσιονομικού πλάνου που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός για το 2012-2015. Οι προτάσεις των εμπειρογνωμόνων της τρόικας πέρασαν χωρίς να αλλάξει ούτε γράμμα, δεν εξειδικεύτηκαν και δεν μελετήθηκαν, με αποτέλεσμα να υπάρχει έντονη δυσφορία στις Βρυξέλλες ότι «το έργο επαναλαμβάνεται».
Έτσι νέο κλιμάκιο έρχεται στη χώρα μας αμέσως μετά το Πάσχα, για να ξαναγραφτούν κάποια μέτρα από την αρχή, κάποια να αναθεωρηθούν και κάποια να αυξηθούν.
Επισήμως οι Βρυξέλλες χαρακτήρισαν τα μέτρα «φιλόδοξα», δείχνοντας εμμέσως πλην σαφώς ότι υπάρχει απόσταση μεταξύ θεωρίας και πράξης. Το οικονομικό επιτελείο περιμένει τους εμπειρογνώμονες ώστε να το βοηθήσουν να καταρτίσει και τα μέτρα του 2011, για τα οποία δεν έχει γίνει καμία προεργασία.
Όπως έχουμε γράψει στο παρελθόν, οι τροϊκανοί αρχίζουν να δείχνουν δυσανεξία στη λογική να γράφουν και να υπογράφουν αυτοί τα μέτρα και συνεπώς να χρεωθούν τις αποτυχίες. Δύο εξ αυτών μάλιστα ονειρεύονται ανώτατη καριέρα και δεν έχουν καμία διάθεση να συνδέσουν το όνομά τους με την Ελλάδα. Τα υψηλόβαθμα στελέχη της τρόικας ετοιμάζονται να έλθουν στη χώρα μας στις αρχές Μαΐου, σε μια ύστατη προσπάθεια να εκβιάσουν πολιτική συναίνεση ώστε να περάσει το δύσκολο πακέτο μέτρων του 2011 από τη Βουλή. Το οποίο βεβαίως θα περιέχει οριζόντιες περικοπές και δραστικές αλλαγές στο Δημόσιο.
Η παραμονή τους στην Αθήνα αναμένεται να συνδυαστεί με πιέσεις προς τους πρωτοκλασάτους υπουργούς ώστε να μην υπάρξουν αντιδράσεις στις περικοπές που έρχονται. Ανεπισήμως, όμως, τα ίδια στελέχη έχουν αρχίσει να διαρρέουν την αμφιβολία τους για τις πρωθυπουργικές προθέσεις, καθώς πριν από κάθε άφιξή τους, όπως λένε, περνούν βροχή τα νομοσχέδια, τα οποία όμως δεν εφαρμόζονται ποτέ. Έχουν βγάλει και σχετικό… ανέκδοτο, όπως μαθαίνουμε.
Καλά ξεμπερδέματα…»
(Από το «Ποντίκι«)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου