Ο δρόμος που χάθηκαν 1500 ψυχές
Θάνατος και αίμα σε κάθε χιλιόμετρο ... Αθώες ψυχές που έγιναν θυσία στην άσφαλτο, σε έναν δρόμο που έχει αναδειχτεί ως ένας από τους πιο επικίνδυνους της Ευρώπης.
Aυτή είναι κατάσταση που επικρατεί στην κεντρική οδική αρτηρία στην Κρήτης κατά μήκος της οποίας έχουν χαθεί περισσότερες από 1.500 ψυχές την τελευταία δεκαετία.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία το 28,5% των θανάτων από τροχαία στην Κρήτη, οφείλονται στις εθνικές οδούς του νησιού, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι 11,5%. Από το 2000 έως σήμερα έχουν χάσει τη ζωή τους 1504 άτομα στο οδικό δίκτυο της Κρήτης και οι 486 από αυτούς στο ΒΟΑΚ. Οι αριθμοί αυτοί δυστυχώς είναι οι μεγαλύτεροι από οποιοδήποτε άλλο Ελλαδικό διαμέρισμα, γεγονός που αποδεικνύει τη δυσχερή θέση στην οποία βρίσκεται συνολικά το οδικό δίκτυο στην περιφέρεια της Κρήτης.
Παράλληλα, από τα 313 χιλιόμετρα του Βόρειου Οδικού Άξονα μόνο τα 35 χιλιόμετρα διαθέτουν διαχωριστικά στηθαία.
Επιπροσθέτως, το οδόστρωμα είναι εξαιρετικά γερασμένο αφού ο ΒΟΑΚ ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1965 και ολοκληρώθηκε, θεωρητικά το 1975. Πρόκειται για ένα 45 ετών και πλέον, οδόστρωμα , εκτός κάποιων σημείων που όντως είχαν γίνει παρεμβάσεις.
Ακόμα, το υπάρχον οδικό δίκτυο κατασκευάστηκε όταν στην Κρήτη το χρησιμοποιούσαν 33.000 οχήματα, ενώ σήμερα έχει πολλαπλασιαστεί ο αριθμός των οχηματοχιλιομέτρων που διανύονται, από τα 505.000 οχήματα, γεγονός που επιβαρύνει ιδιαιτέρως τη φθορά του οδοστρώματος.
Τα παραπάνω κοινοποίησε στον αρμόδιο Υπουργό ο βουλευτή Ηρακλείου της ΝΔ Λευτέρης Αυγενάκης ζητώντας ουσιαστικές παρεμβάσεις για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου και την ασφάλεια των Κρητικών οδηγών. 'Οπως ο ίδιος τόνισε ότι κάθε λεπτό που χάνεται σε καθυστερήσεις και παλινωδίες κοστίζει σε ανθρώπινες ζωές ζητώντας εδώ και τώρα λύσεις. Από την πλευρά του ο υφυπουργός κ. Καλογιάννης πέταξε το μπαλάκι στην Περιφέρεια Κρήτης τονίζοντας ότι είναι το αρμόδιο όργανο για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ.
Συγκεκριμένα ανέφερε:
Τα εν λόγω ζητήματα ανήκουν στην αρμοδιότητα της περιφέρειας Κρήτης, ωστόσο, το Υπουργείο στέκεται δίπλα στην τοπική αυτοδιοίκηση, τους ΟΤΑ, την Περιφέρεια Κρήτης και ενισχύει οικονομικά για την επιδιόρθωση και συντήρηση του οδικού δικτύου της Κρήτης.
Ακόμα ανέφερε ότι: ότι πρόσφατα έγινε εκτενής συζήτηση με τους φορείς για την ασφάλεια του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης και τόνισε ότι: το θέμα της οδικής ασφάλειας σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο αποτελεί μια από τις προτεραιότητες του Υπουργείου. Όπως ανέφερε μάλιστα: συγκροτήθηκε, εκ νέου το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας το οποίο είχε να συνεδριάσει ενάμισι χρόνο, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο για την οδική ασφάλεια.
Επιπλέον ο κ. Σταύρος Καλογιάννης ανέφερε ότι: ήδη είναι σε εξέλιξη διάφορα έργα σε επικίνδυνα σημεία που θα αναβαθμίσουν την οδική ασφάλεια στον ΒΟΑΚ και του παράπλευρου δικτύου και την τελευταία εξαετία έχουν δαπανηθεί μόνο για τον ΒΟΑΚ, 14 εκατομμύρια ευρώ.
Η απάντηση της Περιφέρειας Κρήτης
Η αρμοδιότητα της Περιφέρειας Κρήτης στο Βόρειο Οδικό Άξονα, εξαντλείται στη συντήρησή του. Εάν το Υπουργείο θεωρεί σημαντική ενίσχυση τα 350.000 ευρώ που πήραμε το 2012 για τη συντήρηση των 350 χιλιομέτρων, το αφήνω στην κρίση των πολιτών της Κρήτης. Αυτό δήλωσε ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης κληθείς να σχολιάσει την απάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Σταύρου Καλογιάννη, σε σχετική ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου Λευτέρη Αυγενάκη.
Παρ' όλα αυτά - πρόσθεσε - εμείς δημοπρατήσαμε ένα τμήμα του ΒΟΑΚ 5 χιλιομέτρων από δικούς μας πόρους, για να γίνουν σ' επικίνδυνα σημεία νέα ασφαλτικά και να τοποθετηθεί αντιολισθητικός τάπητας. Ήδη – είπε - η εργολαβία είναι σε εξέλιξη και έχουν γίνει τα πρώτα κομμάτια.
Όπως τόνισε ο κ. Αρναουτάκης η Περιφέρεια θα προχωρήσει με κάθε τρόπο στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας του ΒΟΑΚ. Μάλιστα σήμερα ο Περιφερειάρχης παρέστη σε σύσκεψη που έγινε στην Περιφέρεια Κρήτης με στελέχη της Εγνατίας Α. Ε. η οποία έχει τη σχετική εντολή από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, να μελετήσει την οδική ασφάλεια σε 200 χιλιόμετρα επαρχιακού δικτύου ανά Περιφερειακή Ενότητα. Στη σύσκεψη παρέστησαν επίσης υπηρεσιακά στελέχη απ' όλες τις Περιφερειακές Ενότητες..
Σύμφωνα με τον κ. Αρναουτάκη η Περιφέρεια Κρήτης χάρη στις μελέτες των Τεχνικών Υπηρεσιών της, έχει ήδη δημοπρατήσει έργα που αφορούν στην οδική ασφάλεια του επαρχιακού δικτύου του νησιού. Μάλιστα το σύνολο των συγκεκριμένων έργων που θα δημοπρατηθούν έχει προϋπολογισμό 35 εκατομμυρίων ευρώ.
Συνεπώς -τόνισε ο Περιφερειάρχης- τα βάρος πέφτει πλέον στο ΒΟΑΚ, που δεν έχει καμία μελέτη αναβάθμισης της οδικής του ασφάλειας. Γι' αυτό και εμείς προτείναμε στην Εγνατία Α Ε στα πλαίσια της συνεργασίας της με το Υπουργείο, παράλληλα με τις εκκρεμότητες του επαρχιακού δικτύου να εκπονήσει τη μελέτη αναβάθμισης του ΒΟΑΚ τόνισε ο κ. Αρναουτάκης.
Αν η τελική απάντηση της Εγνατίας Α Ε είναι αρνητική για το ΒΟΑΚ, στο επόμενο κιόλας Περιφερειακό Συμβούλιο, θα εγκριθεί η αναγκαιότητα της μελέτης την οποία θα χρηματοδοτήσει η Περιφέρεια Κρήτης από ιδίους πόρους. Και στη συνέχεια- κατέληξε ο κ. Αρναουτάκης-θα προσπαθήσουμε να διασφαλίσουμε πόρους για να βελτιώσουμε κάποια σημεία ενός έργου, την αποκλειστική αρμοδιότητα υλοποίησης του οποίου, έχει το Υπουργείο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου