Οι καταναλωτές αδυνατούν να καλύψουν το αυξημένο κόστος
Χρονιά σημαντικών ανατιμήσεων στα υγρά καύσιμα, μείωσης του τζίρου και λουκέτων σε εκατοντάδες πρατήρια στην αγορά καυσίμων ήταν το 2011, καθώς οι καταναλωτές αδυνατούν να καλύψουν το αυξημένο κόστος της ενέργειας και περιορίζουν τόσο τις μετακινήσεις όσο και τις δαπάνες θέρμανσης.Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής οι μεγαλύτερες αυξήσεις τη χρονιά που τελειώνει έγιναν στο πετρέλαιο θέρμανσης, που ακρίβυνε κατά 18,5 λεπτά το λίτρο ή 23 % σε σχέση με πέρυσι και ακολουθούν το πετρέλαιο κίνησης και οι βενζίνες με μικρότερες αυξήσεις.
Οι Ομοσπονδίες του κλάδου των βενζινοπωλών (ΟΒΕ και ΠΟΠΕΚ) επισημαίνουν ότι τη φετινή περίοδο οι παραγγελίες πετρελαίου θέρμανσης είναι μειωμένες έως και 50 %, στις βενζίνες η πτώση του τζίρου ήταν ήδη εμφανής από πέρυσι και συνεχίζεται ενώ περισσότερα από 1000 πρατήρια έχουν κλείσει ή υπολειτουργούν.
Η τάση αυτή ενισχύεται άλλωστε και από την κατάθεση πινακίδων στις Εφορίες που παρατηρείται αυτές τις ημέρες και συνεπάγεται λιγότερη ζήτηση για βενζίνη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΕΚΑ, η μέση τιμή του ντήζελ θέρμανσης διαμορφώνεται στα 96,8 λεπτά το λίτρο, από 78,3 το Δεκέμβριο του 2010. Η ανατίμηση οφείλεται εν μέρει και στην αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που έγινε το Σεπτέμβριο (στα 60 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, από 21 που ήταν πριν) ενώ η κυβέρνηση έχει αναγγείλει την εξίσωση των φόρων στα ντήζελ κίνησης και θέρμανσης από τον Οκτώβριο του 2012, με παροχή επιδόματος θέρμανσης που θα κλιμακώνεται ανάλογα με την περιοχή.
Σημαντικές αυξήσεις καταγράφονται και στο πετρέλαιο κίνησης, που διαμορφώνεται τώρα στο 1,514 ευρώ (πανελλαδικός μέσος όρος) από 1,391 ευρώ πέρυσι (αύξηση 12,3 λεπτά το λίτρο ή 8,8 %). Στην αγορά του ντήζελ κίνησης αναμένονται εξελίξεις που συνδέονται με την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Μικρότερες ήταν οι αυξήσεις στην αμόλυβδη, περίπου 3 % ή 5 λεπτά ανά λίτρο καθώς η μέση τιμή διαμορφώνεται τώρα στο 1,643 ευρώ από 1,593 πέρυσι το Δεκέμβριο (ενώ τους θερινούς μήνες πλησίασε και το 1,7 ευρώ το λίτρο). Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί στην αγορά είναι το γεγονός ότι η μεταβολή της μέσης λιανικής τιμής είναι ακριβώς ίδια με εκείνη της τιμής διυλιστηρίου, που αυξήθηκε επίσης κατά 5 λεπτά στο ίδιο διάστημα (από 1,472 σε 1,522 ευρώ), καθώς η μειωμένη ζήτηση δεν επιτρέπει επέκταση των περιθωρίων κέρδους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου