Τρία, είναι μέχρι στιγμής τα ολοκληρωμένα Folding Project. Το πρώτο δεν βγήκε ποτέ από το εργαστήριο. Το δεύτερο κατασκευάστηκε αποκλειστικά για τον Ελληνα Βαλκανιονίκη ποδηλασίας, Κώστα Συμελίδη, ο οποίος και έχει συμβάλει στην βελτιστοποίηση της κατασκευής, και το τρίτο κατασκευάσθηκε και ζωγραφίστηκε, από την graphic designer Ξένια Σπύρου, για το Athens Bike Festival.
Οι βασικές μου σπουδές ήταν στο τμήμα μηχανολογίας του ΤΕΙ Χαλκίδας.Η ηλεκτρική έκδοση του Folding Project ετοιμάζεται στο εργαστήριο με την βοήθεια της e-bikes.gr όπου παρέχει την τεχνογνωσία και τα υλικά της ηλεκτροκίνησης. Η μπαταρία θα είναι ενσωματωμένη στο πλαίσιο και δεν θα είναι ορατή. Θα είναι το πρώτο αναδιπλούμενο, μονόμπρατσο ποδήλατο, με 26 ‘’ τροχούς και direct drive κινητήρα – παγκοσμίως.
Μετά από ένα μάλλον μεγάλο εργασιακό ταξίδι σε πολυεθνικές και μη, κατέληξα σε μια κατασκευαστική/αναπτυξιακή εταιρία ως procurement engineer. Μια θέση που έχει να κάνει με σχεδίαση – χρήση προγραμμάτων CAD – και άμεση σχέση με sourching υλικών και τεχνολογιών.
Καινοτομία, σχεδιασμός και λειτουργικότητα έχουν περάσει από το χέρι του Στάθη, και όλα αυτά, έχοντας ελάχιστο ελεύθερο χρόνο.
Ο ελεύθερος χρόνος με full time απασχόληση και δυο παιδιά δεν είναι αρκετός. Η προπόνηση (ποδηλασία) έχει αντικατασταθεί με την μετακίνηση από και προς την εργασία. Το υπόγειο της κατοικίας (10 τ.μ.) αποδείχθηκε σωτήριο μιας και στεγάζει το εργαστήριο (και μάλλον γεννάει και τις ιδέες). Η ζωή φυσικά δεν είναι μονό ποδήλατο. Οι φίλοι το καλό φαΐ και το κρασί δίνουν χρώμα στο γκρίζο της πόλης. Άντε και λίγο ιστιοπλοΐα με την «βάρκα» του παππού όπως την λέμε.Ειναι απο τις συνεντεύξεις που θα ήθελες να κανείς 20 ερωτήσεις. Είναι από τους ανθρώπους που σου μεταδίδει γνώσεις, επαγγελματισμό και όραμα. Θα ήθελες να τον ακούς παρά να τον διαβάζεις. Είμαστε σίγουροι, όμως, πως θα τον ακούμε για πολλά χρόνια. Και για αυτόν τον λόγο, είμαστε πολύ χαρούμενοι, στο Ticktrail, που πήραμε την πρώτη, ολοκληρωμένη συνέντευξη από τον Στάθη Στασινόπουλο, με αφορμή το Folding Project.
Φαντάζομαι σε μια ερώτηση του στυλ, αν θα αγόραζες στον γιο σου, όταν θα γίνει 18, το ποδήλατο του Folding Project και στην περίπτωση που δεν θα το κατασκεύαζες εσύ, όπως είναι αυτονόητο, η απάντηση σου θα ήταν: Σίγουρα, Ναι.
Θέλω, όμως να μου πεις τους λόγους που θα σε προέτρεπαν για μία τέτοιου είδους αγορά, μια αγορά πιο ακριβή από ότι ενός φτηνού βιομηχανοποιημένου ποδηλάτου.
Θα ήμουν πολύ τυχερός αν ο γιός μου στα 18 του μου ζήταγε ποδήλατο αντί για «μηχανάκι». Η επιλογή ενός τέτοιου ποδηλάτου έχει να κάνει με την σχεδίαση, την καινοτομία και την αισθητική, τα οποία πρέπει οπωσδήποτε συνδυάζονται με λειτουργικότητα. Έχω στην μικρή συλλογή μου ένα βραβευμένο folding Δανέζικης εταιρείας με εκπληκτική καινοτόμα σχεδίαση, μάλλον ακριβό, το οποίο αποδείχθηκε μη λειτουργικό. Το ακριβό είναι σχετικό. Για κάποιους τα 1000 € για μια τηλεόραση είναι πολλά για άλλους όχι.
Όσον αφορά την λειτουργικότητα υπάρχει ένα απλό πείραμα με το φθηνό και το ακριβό ποδήλατο. Συγκριτική δοκιμή 50km με άμεσα συμπεράσματα.
Από πότε το δουλεύεις, σαν ιδέα καταρχήν, και πότε αποφάσισες να το υλοποιήσεις βάζοντας κάτω, σχέδια, υλικά, τον ελεύθερο σου χρόνο και συγχρόνως της οικογένειας;
Το folding γεννήθηκε περίπου στα τέλη του 2010 με σχέδια πάνω σε χαρτοπετσέτες και κάθε είδους χαρτί. Η μοντελοποίηση σε προγράμματα CAD ξεκίνησε αρχές του 2011. Μετά τα πρώτα σχέδια ακολούθησε η κατασκευή ενός μοντέλου από ξύλο υπό κλίμακα (1:2) που βοήθησε σε βελτιώσεις της γεωμετρίας πριν το πρώτο πρωτότυπο.
Ταυτόχρονα δούλευα και την ιδέα της κατασκευής. Υλικά, εξοπλισμό, μελέτη αντοχής, γεωμετρικά στοιχεία σκελετού κλπ. Το κατασκευαστικό σχέδιο του πρωτοτύπου ολοκληρώθηκε μετά από σχεδόν 1 χρόνο.
Ο ένας χρόνος είναι σχετικά μεγάλο χρονικά διάστημα για κάποιον που ασχολείται μόνο με αυτό. Στην περίπτωσή μου όμως υπάρχει μόνο ο ελεύθερος χρόνος μεταξύ κύριας απασχόλησης και οικογένειας. Το FP έπρεπε να βρει χώρο σε νυχτερινές και μεταμεσονύχτιες «παραστάσεις» και φυσικά με την συμπαράσταση της οικογένειάς μου.
Μέχρι την κατασκευή του πρωτοτύπου προηγήθηκε μια εκτεταμένη έρευνα γύρω από τα διαθέσιμα υλικά και εργαλεία που απαιτούνται για την κατασκευή αλουμινένιου σκελετού ποδηλάτου. Πηγή έμπνευσης πέρα από την βιβλιογραφία, είναι οι λίγοι αμερικάνοι κατασκευαστές custom ποδηλάτων. Καταλύτης στο εγχείρημα ήταν οι σπουδές στην Μηχανολογία και τα πάνω από 15 χρόνια αγωνιστικής ποδηλασίας.
Χωρίς εξοπλισμό και εργαλεία δεν μπορείς να κατασκευάσεις τίποτα, πόσο άλλωστε ένα ποδήλατο. Έτσι έπρεπε να εξοπλίσω το φτωχό εργαστήριο μου με μια μηχανή συγκόλλησης αλουμινίου (TIG AC/DC), με έναν μικρό τόρνο και ένα φρεζοδράπανο. Η μετατροπή του τελευταίου σε CNC είναι ένα ξεχωριστώ project από μόνο του και απαιτήθηκαν σχεδόν 6 μήνες για την υλοποίηση του. Χωρίς την χρήση CNC είναι σχεδόν αδύνατον να κατασκευάσεις σύνθετα γεωμετρικά εξαρτήματα με τα συμβατικά μέσα. Για την κατασκευή του πλαισίου (σκελετός και πιρούνι) σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν καλίμπρες (jigs) και άλλα ειδικά εργαλεία αποκλειστικά γι ‘ αυτό το λόγο.
Αυτό όμως που φάνταζε ως ανυπέρβλητο εμπόδιο στα πρώτα βήματα της μελέτης ήταν η προμήθεια των υλικών. Γι’ αυτό και το FP δεν κατασκευάστηκε όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί. Για να αποφύγω το ιδιαίτερα μεγάλο κόστος διέλασης custom προφίλ αλουμινίου συμβιβάστηκα με τα διαθέσιμα προφίλ. Δεν συμβιβάστηκα με την ποιότητα. Έτσι έπρεπε να φέρω ειδικούς χάλυβες από την Γερμανία για την κατασκευή των μονόμπρατσων τροχών και εξαρτήματα για κατασκευαστές σκελετών από την Αγγλία.
Βελτιώσεις στο σχέδιο του πρωτοτύπου οδήγησαν στο δεύτερο FP όπου βγήκε από το εργαστήριο τον Μάιο του 2012. Ντύθηκε στα μαύρα, δοκιμάστηκε εξαντλητικά στους Αθηναϊκούς δρόμους, φωτογραφήθηκε και ταξίδεψε έως την Θεσσαλονίκη όπου μένει πια μόνιμα με τον φίλο Κώστα Συμελίδη. Πάνω στο τελικό πλέον κατασκευαστικό σχέδιο δημιουργήθηκε και το τρίτο FP όπου ζωγραφίστηκε από την Ξένια και εκτέθηκε στο Athens Bike Festival στην αίθουσα Art Bike. Εκτίθεται πλέον στην ιδιωτική μου «συλλογή» και χρησιμοποιείται με κάθε ευκαιρία.
Το τέταρτο FP ετοιμάζεται σε συνεργασία των φίλων από την εταιρία e-bikes.gr και περιμένει την μπαταρία του από το Βέλγιο. Η μπαταρία είναι μέσα στο πλαίσιο (σκελετό) και δεν είναι ορατή. Θα είναι το πρώτο folding μονόμπρατσο με 26 ‘’ τροχούς και direct drive κινητήρα – παγκοσμίως.
Με γνώμονα ότι απευθύνεσαι σε άσχετους με το αντικείμενο, περιέγραψε μας τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ποδηλάτου που κατασκευάζεις.
Το FP είναι ένα αλουμινένιο αναδιπλούμενο ποδήλατο με τροχούς 26’’ ιντσών και είναι πλήρως λειτουργικό όπως ένα κανονικό ποδήλατο πολλών ταχυτήτων. Η γεωμετρία έχει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά που το κάνουν άνετο στην πόλη, ευέλικτο στην κίνηση, κρατώντας συνάμα κάποια βασικά χαρακτηριστικά της αγωνιστικής ποδηλασίας που έχουν να κάνουν με την σωστή μεταφορά της δύναμης του αναβάτη στο πετάλι. Στοχεύει συνεπώς στον ποδηλάτη που καλύπτει αποστάσεις μεγαλύτερες των 5-10 χιλιομέτρων αλλά ταυτόχρονα έχει ανάγκη το χαρακτηριστικό της αναδίπλωσης.
Το μέγεθος των τροχών καθορίζει την ευκολία με την οποία καλύπτεις μεγαλύτερες αποστάσεις κρατώντας μια υψηλότερη μέση ωριαία ταχύτητα. Αυτός ήταν και ο λόγος που σχεδιάστηκε αρχικά ως 26 άρι. Έχουν προβλεφτεί όμως μοντέλα με μικρότερους ή ακόμα μεγαλύτερους τροχούς. Στην κλειστή θέση οι άξονες των τροχών ευθυγραμμίζονται και η κύλιση γίνεται εύκολα όπως ένα παιδικό καροτσάκι.
To FP έπρεπε αρχικά να καλύψει τις δικές μου απαιτητικές ανάγκες μιας και καλύπτω περίπου 60 km την ημέρα – από και προς την δουλειά – και θα έπρεπε να ανταγωνιστεί αξιοπρεπώς το κλασσικό ποδήλατο δρόμου.
Και αναδιπλούμενο και χειροποίητο. Η τιμή του θα είναι ανάλογη με τον πήχη που έχεις θέσει, βάση ποιότητας και λειτουργικότητας του, υψηλή ή θα είναι στα μέτρα της τσέπης ενός μεγαλύτερου μέσου όρου ποδηλατών πόλης;
Είναι αδύνατον να ανταγωνιστώ το φθηνό ασιατικό ποδήλατο. Το κόστος μόνο των υλικών “μέρους” του πλαισίου, είναι όσο έχει ένα οικονομικό σπαστό. Η τιμή μπορεί όμως να περιοριστεί σε λογικά επίπεδα με σχετικά οικονομικό εξοπλισμό (8 ταχύτητες κλπ) χωρίς σημαντική επίπτωση στην ποιότητα μιας και το βασικό πλαίσιο είναι ακριβώς το ίδιο. Σ’ αυτή την περίπτωση η τιμή δεν ξεπερνάει το ψυχολογικό φράγμα των πολλών μηδενικών.
Το θέμα είναι ότι αυτός που θα θελήσει ένα χειροποίητο ποδήλατο το όποιο απαιτεί 3-4 εβδομάδες για την κατασκευή του, πρέπει να γνωρίζει την διαφορά με το ποδήλατο των 250-350 € ή τουλάχιστον να είναι σε θέση να αντιληφθεί την διαφορά.
Σε τι στάδιο βρίσκεται το folding project; Εγώ για παράδειγμα μπορώ να σου παραγγείλω αύριο ένα ποδήλατο ή οι πωλήσεις θα γίνονται, στο εγγύς μέλλον, μέσω εξειδικευμένων καταστημάτων;
Το FP είναι πλέον σε στάδιο χειροποίητου περιορισμένου αριθμού παραγωγής(όχι μαζικής παραγωγής). Ο λόγος που έχω καθυστερήσει την παραγωγή είναι γιατί περίμενα τα αποτελέσματα από την μοντελοποίηση και ανάλυση με την μέθοδο των πεπερασμένων στοιχείων. Τι σημαίνει αυτό? Σε όλη τη φάση της σχεδίασης ακολουθήθηκε το Ευρωπαϊκό πρότυπο ασφαλείας (ΕΝ 14764 City and trekking bicycles – Safety requirements and test methods) βάση του οποίου καθορίζονται οι συνθήκες ασφαλείας που πρέπει να πληροί ένα ποδήλατο. Με την μέθοδο προσομοίωσης επιβεβαιώθηκε η εναρμόνιση του σχεδίου με το πρότυπο. Με ασφάλεια πλέον μπορείτε να παραγγείλετε το FP σας έχοντας υπ’ όψιν τις 3-4 εβδομάδες αναμονής. Δεν έχουν προκύψει προς το παρόν «εξειδικευμένα καταστήματα».
Στο Bike Festival που συμμετείχες με το Folding. Παρατηρήσαμε μια μορφή τέχνης επάνω στον σκελετό του, που μας παρέπεμπε στις σανίδες του skateboard. Θέληση σου είναι να γίνει το ποδήλατο σου καμβάς και τρόπος έκφρασης καλλιτεχνών και μη;
Δεν το αποκλείω. Οι καλλιτέχνες είναι “απίστευτοι” άνθρωποι. Δίνουν ζωή και μεταμορφώνουν σε τέχνη απίθανα πράγματα. To ποδήλατο της έκθεσης σχεδιάστηκε με μαρκαδοράκι από την φίλη και γραφίστρια Ξένια Σπύρου κατά την διάρκεια των καλοκαιρινών μας διακοπών στην Κάλυμνο. Απαιτήθηκε σχεδόν ο ίδιος χρόνος που χρειάζεται για την κατασκευή του ποδηλάτου. Είναι επίπονο.
Το FP προσφέρεται λόγω μεγάλης επιφάνειας για έκφραση – οποιασδήποτε μορφής. Μέχρι και διαφημίστηκες επιγραφές έχουμε σκεφτεί. Το artwork της έκθεσης ήταν μια πρωτότυπη ιδέα που θα την επαναλάβουμε. Έχουν γίνει κάποιες συζητήσεις για κάτι ιδιαιτέρα καλλιτεχνικό. I ‘ll keep you posted.
Επενδυτές υπάρχουν για να επενδύσουν στην ιδέα και στην δουλειά σου; Έχεις χτυπήσει καμία πόρτα ή θα το τρέξεις μόνος σου, ελπίζοντας να αποδειχθεί στο μέλλον ότι εκτός από πολύ καλός μηχανολόγος είσαι και άξιος επιχειρηματίας;
Δεν υπάρχει Ελληνική Ποδηλατική Βιομηχανία που μπορεί να υποστηρίξει την παραγωγή ενός αλουμινένιου ποδηλάτου και η αλήθεια είναι ότι δεν έχω αναζητήσει άλλου είδους επενδυτή. Προς το παρόν στηρίζομαι μόνο στις δυνάμεις μου. Το μέλλον είναι πάντα αβέβαιο.
Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που έχεις αντιμετωπίσει και αντιμετωπίζεις με αυτό το project και τι σε πεισμώνει αυτή την δύσκολη εποχή ώστε το Folding Project, να μην καταλήξει να είναι, ένα ανεκπλήρωτο όνειρο σου.
Ο πηγαιμός ή Ιθάκη? Μάλλον και τα δυο. Στην χειρότερη περίπτωση θα καταλήξω ως ένας γραφικός τύπος που έφτιαξε ένα «περίεργο» ποδήλατο στο υπόγειό του. Πλούσιος όσον αφορά την εμπειρία αλλά μάλλον απογοητευμένος που δεν μπήκε σε παραγωγή ένα Ελληνικό Folding ποδήλατο. Η έννοια Start Up είναι άγνωστη στη Ελλάδα. Αυτό είναι το πρόβλημα.
Θα μπορούσα να το κατασκευάσω στην Taiwan και έχω έρθει σε επαφή με κατασκευαστές. Αλλά όπως λες με πεισμώνει ένα πράγμα. Με πεισμώνει που αυτό το μικρό αυτοκολλητάκι στο πλαίσιο θα γράφει “Made in Taiwan” και όχι “Made in Greece”.
Υπάρχει πλούσιο φωτογραφικό υλικό στο site του Folding Project. Αν περιηγηθείτε θα ανακαλύψετε σχεδόν όλες τις φάσεις της κατασκευής του.
Ένα Like στην σέλιδα του στο Facebook, θα ηταν μια μορφή επιβράβευσης και στήριξης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου